مشکل گشا

خـداونـد را در روى زمـین ، بندگانى است که کارشان تلاش براى رفع نیاز و حاجت مردم است . آنان روز قیامت ، ایمن و آسوده اند.

مشکل گشا

خـداونـد را در روى زمـین ، بندگانى است که کارشان تلاش براى رفع نیاز و حاجت مردم است . آنان روز قیامت ، ایمن و آسوده اند.

مشکل گشا

مشکل گشا یا خوردنی های مشکل  گشا در فرهنگ و سنن مناطق مختلف کشور ریشه دارد. و نوع ، طرز تهیه و ترکیبات و حتی موارد استفاده از آن  از شهری به شهر دیگر متفاوت بوده و تشریفات خاص خود را دارد. در تهران و مناطق مرکزی به "آجیل مشکل گشا" معرف بوده و معتقدند که با خوردن آجیل مشگل گشا، می‌توانند آرزو کنند مشکلات برطرف و آرزوهایشان برآورده شود. برخی نیز اعتقاد دارند با خوردن این آجیل از چشم زخم و چشم بد مصون می‌مانند. همچنین اعتقاد عده‌ای بر آنست که خوردن این آجیل در گشودن بخت دختران موثر است.از این آجیل در مراسم مذهبی مانند سفره‌های مذهبی زنانه ، مراسم هائی  مانند چهارشنبه سوری  و شب یلدا استفاده می‌شود.
در تهران ترکیبات این آجیل شامل: پسته، بادام، سنجد، گردو، کشمش، برگه هلو، انجیر و خرما است. به تازگی نارگیل، قیسی، مویز و نبات نیز به آن افزوده شده است. در شاهرود، به نخودچی و کشمش، نقل، مغز بادام و مغز پسته اکتفا می‌شود. در هنگام مخلوط کردن آجیل دعای مخصوصی خوانده می‌شود و معمولاً بصورت نذر تقسیم می‌گردد.
در نهایت به نظر میرسد آجیل مشکل گشا در این مناطق بیشتر با آجیل چهار شنبه سوری گره خورده و یکی از آیین های آن باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 06:24 ق.ظ http://gharzolhasaneh.blogsky.com

با سلام
درود بر شما دوست عزیز که در راستای اعتلای فرهنگ غنی قرض الحسنه گام بر می دارید.
وبلاگ خوب و مفیدی دارید.
خوشحال میشم به منم سر بزنید و نظر بدید.
ضمنا اگه دوست داشتید برای تبادل لینک هم خبرم کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد